- Asiakaspalvelu
- Toimitus- ja maksutavat
- Tilausohje Autokave
- Toimitusehdot
- Kumppanisi AUTOKAVE , aina tarpeellista
- Myymälä Autokave
- Kramp OnLine
- Kaasuvarikko Autokave
- Vuokraus Autokave
- Cash Back
- Tietosuojaseloste
- Evästeet
- 2025 arkipyhät Autokave
- AdBlue
- Päästöluokat
- Akkutietoa
- Original-alkuperäisvaraosat
- Jarrunesteet
- Öljyt | Voiteluaineet
- Jäähdytysnesteet
AdBlue
ADBlue urealiuos
AdBlue neste on tarkoitettu käytettäväksi dieselmoottoriajoneuvoissa joissa käytetään SCR - teknologiaa kun vaatimustasona on EURO4, 5 & 6 luokat.
Dieselmoottorin energiatehokkuus on hyvä, dieselin kulutus ja täten myös hiilidioksidipäästöt ovat noin viidenneksen bensiinimoottoria pienemmät.
Typpioksidipäästöt (NOx) on dieselmoottoreiden ikävimpiä päästöjä. NOx-päästöt aiheuttavat ilman saastumista sekä savusumun muodostumista suurten kaupunkien keskustoihin.
Typpioksidipäästöt (NOx) on dieselmoottoreiden ikävimpiä päästöjä. NOx-päästöt aiheuttavat ilman saastumista sekä savusumun muodostumista suurten kaupunkien keskustoihin.
NOx-päästöjen tiedetään pahentavan astmaoireita.
Dieselautojen NOx-päästöjä koskeva lainsäädäntö on kiristynyt Euroopassa vuodesta 2005 alkaen.
NOx-päästöjä pienennetään NOx-loukulla tai SCR (Selectic Catalytic Reduction)-tekniikalla.
- edullisemmissa dieselmalleissa on käytetty SCR-katalysaattorin sijasta yksinkertaisempaa LNT-katalysaattoria (Lean NOx Trap) eli NOx-loukkua, laihaseos NOx-katalysaattori.
NOx-loukulla on hyvä puhdistusteho kevyellä moottorin kuormituksella / pienissä moottoreissa, mutta isoissa moottoreissa puhdistusteho ei riitä. Lisäksi koska prosessi vaatii jaksottaista polttoaineen ruiskutusta pelkistykseen, polttoaineenkulutus kasvaa.
NOx-loukulla on hyvä puhdistusteho kevyellä moottorin kuormituksella / pienissä moottoreissa, mutta isoissa moottoreissa puhdistusteho ei riitä. Lisäksi koska prosessi vaatii jaksottaista polttoaineen ruiskutusta pelkistykseen, polttoaineenkulutus kasvaa.
Tehokas SCR-tekniikka
AdBlue-lisäainetta (veden ja urean seos) ruiskutetaan kuumiin pakokaasuihin joka saa aikaan selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen SCR-katalysaattorissa, jossa pakokaasujen typenoksidit (NOx) reagoivat ammoniakin kanssa jolloin haitalliset typpioksidit muuttuvat vaarattomaksi typeksi ja vedeksi joka vapautuu ilmaan höyrynä.
SCR ei lisää polttoaineen kulutusta ja toimii hyvin myös raskaammalla moottorin kuormituksella.
Moottorinohjausjärjestelmä annostelee AdBlue-liuoksen määrän moottorin kuormituksen mukaan.
Henkilöauto kuluttaa noin litran (1L) / 1000 km AdBlue-liuosta.
Moottorinohjausjärjestelmä annostelee AdBlue-liuoksen määrän moottorin kuormituksen mukaan.
Henkilöauto kuluttaa noin litran (1L) / 1000 km AdBlue-liuosta.
AdBlue liuos vähentää tehokkaasti typpioksidipäästöjä (NOx) ja on tänäpäivänä ylivoimaisesti käytetyin NOx-päästöjen poistaja.
AdBlue-säiliön täyttö kuuluu normaalin määräaikaishuollon ohjelmaan.
Kojelaudassa oleva ilmaisin kertoo kun AdBlue säiliö on täytettävä.
AdBlue ei ole vaarallista, ainetta käsitellessä riittää normaali käsihygienia.
AdBlue on 100% veteen liukenevaa ja ympäristölle vaaratonta.
Huom. AdBlue-neste jäätyy -11 °C, sen voi sulattaa ja käyttää kunnes kaikki kiteytymät ovat täysin sulaneet.
Säilytys alle 30 °C lämpötilassa, ei suorassa auringon valossa, eikä sitä suositella varastointiin yli 12 kk.
Huom. AdBlue-neste jäätyy -11 °C, sen voi sulattaa ja käyttää kunnes kaikki kiteytymät ovat täysin sulaneet.
Säilytys alle 30 °C lämpötilassa, ei suorassa auringon valossa, eikä sitä suositella varastointiin yli 12 kk.
HUOM! AdBlue-liuoksella ei voi korvata Eolys-nestettä, jota käytetään PSA-konsernin ajoneuvoissa.
Standardoinnit:
ISO 22241
DIN 70070
ISO 22241
DIN 70070
Lisätiedot
- Tuotekoodi: 10-261366